Στην σημερινή ανάρτηση θα σας παρουσιάσω 3 δραστηριότητες για παιδιά προσχολικής αλλά και πρωτοσχολικής ηλικίας, οι οποίες βοηθούν στην εκμάθηση των γραμμάτων του αλφάβητου.
Οι δραστηριότητες που σας προτείνω αφορούν στην αναγνώριση και ταύτιση του κεφαλαίου με το πεζό γράμμα και αντίστροφα, στην φωνολογική επίγνωση και στη γραφή του κάθε γράμματος (κεφαλαίο και πεζό). Είναι δραστηριότητες που βασίζονται σε εκτυπώσιμο αρχείο που δημιούργησα και μπορούν να πραγματοποιηθούν τόσο στο σπίτι, όσο και στο σχολείο.
Κατεβάζετε το αρχείο από το κουμπάκι που θα βρείτε παρακάτω, εκτυπώνετε, αν θέλετε κόβετε και πλαστικοποιείτε ώστε να δημιουργηθούν οι πίνακες που θα δουλέψετε.
Εμείς χρησιμοποιήσαμε μαγνητικά γράμματα για τις δραστηριότητες, εσείς αν δεν έχετε μαγνητικά μπορείτε να γράψετε τα γράμματα πάνω σε μικρές τετράγωνες καρτούλες ή αν πλαστικοποιήσετε τις σελίδες προτρέψτε τα παιδιά να γράφουν τα γράμματα όπως μπορούν.
1η Δραστηριότητα/αναγνώριση και ταύτιση κεφαλαίου-πεζού και αντίστροφα.
Σε αυτή τη δραστηριότητα ανοίγουμε τις κάρτες και το παιδί καλείται να αναγνωρίσει και ταιριάξει τα αντίστοιχα γράμματα (κεφαλαία ή πεζά ανάλογα ποιες κάρτες δουλεύονται) να πει τη φωνούλα του γράμματος που βρίσκει και να σκεφτεί αν μπορεί και μια λέξη που να αρχίζει από αυτό το γράμμα.
3 Δραστηριότητες για την εκμάθηση των γραμμάτων.
2η Δραστηριότητα/φωνολογική επίγνωση
Η φωνολογική επίγνωση αναφέρεται στην ικανότητα του παιδιού να αναγνωρίζει και να χειρίζεται τις μονάδες του προφορικού λόγου (φωνήματα, συλλαβές και λέξεις). Η απόκτηση της φωνολογικής επίγνωσης είναι σημαντική διότι αποτελεί το θεμέλιο για την ανάγνωση και την ορθογραφία.
Η φωνολογική επίγνωση αναπτύσσεται σταδιακά κατά την προσχολική περίοδο μέσα από δραστηριότητες, ιεραρχημένες ανάλογα με τη δυσκολία τους και την ηλικία του παιδιού. Για παράδειγμα, ασκήσεις που αφορούν στην εύρεση της ομοιοκαταληξίας θεωρούνται κατάλληλες για παιδιά 4 με 5 ετών, ενώ ασκήσεις που αφορούν στο επίπεδο των φωνημάτων θεωρούνται κατάλληλες για παιδιά από 5 ετών και πάνω.
Στην απόκτηση της φωνολογικής ενημερότητας, μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά και οι γονείς. Τραγουδάκια ή αυτοσχέδια ποιήματα (αν είναι αστεία, ακόμα καλύτερα για τα παιδιά) με ομοιοκαταληξία, παιχνίδια στα οποία πρέπει να βρουν όσο το δυνατόν περισσότερες λέξεις που να ξεκινούν από την ίδια συλλαβή ή το ίδιο γράμμα, προτάσεις των οποίων οι λέξεις ξεκινούν από την ίδια συλλαβή είναι ευχάριστες δραστηριότητες που μπορούν να γίνουν ακόμα και κατά τη διάρκεια μιας μικρής διαδρομής με το αυτοκίνητο. Πηγή.
Σε αυτή τη δραστηριότητα τα παιδιά θα πρέπει να αναγνωρίσουν και να τοποθετήσουν το γράμμα που αρχίζει η εικόνα/λέξη σε κάθε πλαίσιο. Εδώ μπορούν να χρησιμοποιηθούν είτε τα κεφαλαία, είτε τα πεζά γράμματα.
3η Δραστηριότητα/γραφή
Στην δραστηριότητα αυτή τα παιδιά θα πρέπει ενώνοντας τις τελείες να σχηματίσουν τα γράμματα. Αυτές οι σελίδες μπορούν να δουλευτούν και σαν φύλλα εργασίας, επομένως εκτυπώνουμε αρκετές φορές και δίνουμε την ευκαιρία στα παιδιά να εξασκηθούν.
Ελπίζω να σας άρεσαν οι εκτυπώσιμες δραστηριότητες και να τις πραγματοποιήσετε εσείς.
Πατήστε εδώ αν θέλετε και άλλες ιδέες για δραστηριότητες με γράμματα.