Στην σημερινή ανάρτηση θα σας παρουσιάσω κάποιες Δραστηριότητες, τις οποίες μπορείτε να πραγματοποιήσετε στον Παιδικό σταθμό ή το Νηπιαγωγείο, με θέμα “Χειμώνας”.
Προφορική Επικοινωνία
Αρχικά διαβάζουμε το βιβλίο “ο Χειμώνας” της Ευγενίας Φακίνου.
Στη συνέχεια προτρέπουμε τα παιδιά να παρατηρήσουν την αλλαγή της φύσης και τις καιρικές μεταβολές: ουρανός σκοτεινός, συννεφιασμένος, δέντρα με γυμνά κλαδιά, κρύο, αέρας, βροχές, καταιγίδες και ίσως χιόνια.
Διευκρινίζουμε την θέση του χειμώνα σαν εποχή, στην όλη δομή του χρόνου. Χωρίζουμε την εποχή στους τρεις μήνες της. Με μια υδρόγειο σφαίρα και μια μικρή μπάλα με ακτίνες για ήλιο, δείχνουμε στα παιδιά την τροχιά της γης γύρω από αυτόν και εξηγούμε το σχηματισμό των εποχών.
《ΧΡΗΣΙΜΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΊΕΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΕΠΟΧΈΣ:Οι 4 εποχές (φθινόπωρο, χειμώνας, άνοιξη, καλοκαίρι) είναι οι περίοδοι στις οποίες υποδιαιρείται το έτος. Η εναλλαγή των εποχών οφείλεται στην κλίση που έχει ο άξονας περιστροφής της γης, δηλαδή η νοητή γραμμή που περνάει από το κέντρο του πλανήτη μας και ενώνει το βόρειο πόλο με το νότιο. Καθώς η γη γυρίζει γύρω από τον ήλιο, πρώτα ο ένας πόλος και μετά ο άλλος κλίνουν προς αυτόν. Όταν ο βόρειος πόλος κλίνει προς τον ήλιο, έχουμε καλοκαίρι στο βόρειο ημισφαίριο και χειμώνα στο νότιο. Αντίστοιχα όταν ο νότιος πόλος κλίνει προς τον ήλιο, έχουμε καλοκαίρι στο νότιο ημισφαίριο και χειμώνα στο βόρειο.ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΠΟΧΉ ΤΟΥ ΧΕΙΜΏΝΑ:Ο χειμώνας είναι μία από τις εποχές του χρόνου. Στο βόρειο ημισφαίριο αρχίζει 20 ή 21 Δεκεμβρίου και τελειώνει 21 Μαρτίου.》
Συζητούμε για τα μέτρα προφύλαξης των ανθρώπων από το κρύο και γενικότερα την προετοιμασία για την αντιμετώπιση των καιρικών μεταβολών, όπως είναι το στρώσιμο του σπιτιού, η θέρμανση και το κατάλληλο ντύσιμο.
Αναφερόμαστε στις συνθήκες ζωής των ζώων: τα αποδημητικά πουλιά έχουν φύγει και πολλά ζώα πέφτουν σε χειμερία νάρκη.(θα ακολουθήσει ξεχωριστή ανάρτηση)
Μαθαίνουμε τα φρούτα και τα λαχανικά του χειμώνα.
Βλέπουμε εικόνες με χειμωνιάτικα τοπία και τα παιδιά παρατηρούν και περιγράφουν.
Γραφή
Τα παιδιά υπαγορεύουν στην παιδαγωγό λεζάντες για τις εικόνες του βιβλίου “ο Χειμώνας” της Ευγενίας Φακίνου.
Δραστηριότητες με θέμα “Χειμώνας” για τον Παιδικό σταθμό-Νηπιαγωγείο.
Μαθηματικά
Μετράμε τη θερμοκρασία του περιβάλλοντος.
Παρουσιάζουμε στα παιδιά το θερμόμετρο χώρου και ρωτάμε αν γνωρίζουν την χρησιμότητα του. Αφήνουμε το θερμόμετρο μέσα στην τάξη για 1 ώρα περίπου. Στη συνέχεια, εντοπίζουμε που τελειώνει η κόκκινη γραμμή πάνω στο θερμόμετρο και διαβάζουμε μαζί με τα παιδιά τη θερμοκρασία σε βαθμούς Κελσίου.Ύστερα τοποθετούμε το θερμόμετρο στην αυλή του σχολείου, σε ένα μέρος σκιερό και το αφήνουμε για μερικές μέρες. Κάθε μέρα την ίδια ώρα πηγαίνουμε και μετράμε τη θερμοκρασία, σχολιάζοντας και συμπεραίνοντας αν είναι μια ζεστή ή κρύα μέρα.
Ταξινόμηση κουμπιών.
Δίνουμε στα παιδιά διάφορα κουμπιά και τα παρακινούμε να τα ταξινομήσουν σε ομάδες, χρησιμοποιώντας ένα κριτήριο (χρώμα, μέγεθος, σχήμα κ.ο.κ). Στη συνέχεια, τους ζητάμε να φτιάξουν στο πάτωμα κύκλους χρησιμοποιώντας κομμάτια μαλλιού. Γράφουμε σε τρεις καρτέλες τα κριτήρια που θέλουμε να πληρούν τα κουμπιά της κάθε ομάδας. Για παράδειγμα, αν επιλέξουμε το σχήμα των κουμπιών, θα γράψουμε κύκλος, τετράγωνο, οβάλ. Αν επιλέξουμε το χρώμα θα γράψουμε άσπρο, μαύρο, μπλε.Τοποθετούμε τις καρτέλες πάνω από τους κύκλους. Ζητάμε από ένα παιδί να επιλέξει ένα κουμπί και να μαντέψει τον κύκλο στον οποίο πρέπει να τοποθετηθεί. Όταν το βρει, του λέμε να το αφήσει μέσα στον κύκλο. Επαναλαμβάνουμε με τα υπόλοιπα παιδιά, προσέχοντας να τοποθετούν τα κουμπιά τους στους σωστούς κύκλους.
Δραστηριότητες με θέμα “Χειμώνας” για τον Παιδικό σταθμό-Νηπιαγωγείο.
Μελέτη Περιβάλλοντος
Από το πρόβατο στο πουλόβερ.
Μια κρύα μέρα του χειμώνα καθόμαστε στον κύκλο συζήτησης. Ζητάμε από τα παιδιά να βρουν ποιοι από τους συμμαθητές τους φοράνε μάλλινα ρούχα. Τα παρακινούμε να προβληματιστούν ως προς το υλικό που γίνεται το μάλλινο πουλόβερ που φορούν. Τους δείχνουμε βιβλία, αφίσες και εποπτικό υλικό, σχετικό με τη διαδικασία κατασκευής του νήματος από το μαλλί του προβάτου. Τα ενθαρρύνουμε να το παρατηρήσουν και να σκεφτούν τη διαδικασία κατασκευής ενός πουλόβερ, ξεκινώντας από το μαλλί του προβάτου μέχρι το πλεκτό. Διαβάζουμε το βιβλίο “Από το πρόβατο στο σκούφο”. Κατά την διάρκεια της ανάγνωσης, ζητάμε από τα παιδιά να μαντέψουν την συνέχεια της ιστορίας. Εκτυπώνουμε τις παρακάτω εικόνες, τις κόβουμε, αν θέλουμε πλαστικοποιούμε για μεγαλύτερη αντοχή και ζητάμε έπειτα από τα παιδιά να βάλουν τις κάρτες στην σωστή σειρά.
Φυσικές Επιστήμες
Πειράματα με το νερό
Ζεστό και κρύο νερό
Γεμίζουμε ένα μεταλλικό μπολ με ζεστό νερό. Παρακινούμε τα παιδιά να βάλουν το χέρι τους μέσα στο μπολ με το νερό και να μας πουν πώς το νιώθουν. Αργότερα τα προτρέπουμε να δοκιμάσουν το νερό με το χέρι τους ξανά. Είναι ακόμα ζεστό ή κρύωσε.
Βάζουμε κρύο νερό σε ένα άλλο μεταλλικό μπολ. Προτρέπουμε τα παιδιά να δοκιμάσουν με το χέρι τους και να πουν πώς το νιώθουν. Ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν τρόπους να ζεστάνουμε το νερό.
Αφήνουμε ένα μπολ με νερό έξω στην αυλή του σχολείου και ένα άλλο μέσα στην τάξη. Στο τέλος της ημέρας συγκρίνουμε τη θερμοκρασία του νερού στα δύο μπολ.
Η υγρή και η στερεή κατάσταση του νερού
Μαζεύουμε χιόνι από την αυλή του σχολείου. Αν δεν υπάρχει χρησιμοποιούμε πάγο από την κατάψυξη.
Γεμίζουμε 4 πλαστικά ποτήρια με πάγο. Αφήνουμε το ένα ποτήρι έξω από την τάξη. Τοποθετούμε το δεύτερο πάνω στο καλοριφέρ της τάξης. Βάζουμε το τρίτο μέσα στο ψυγείο και το τελευταίο το αφήνουμε πάνω σε ένα τραπέζι μέσα στην τάξη.
Τα παρακινούμε να παρατηρήσουν πως λιώνει ο πάγος στα ποτήρια που βρίσκονται μέσα στην τάξη. Αργότερα μαζεύουμε και τα τέσσερα ποτήρια με τον πάγο. Τα παιδιά κάνουν παρατηρήσεις.
Ανακαλύπτω την τήξη
Τοποθετούμε παγάκια σε 2 μεταλλικά ταψάκια. Βάζουμε το ένα ταψάκι πάνω σε ένα τραπέζι μέσα στην τάξη. Τοποθετούμε το άλλο ταψάκι με τα παγάκια στο γκαζάκι. Ανάβουμε το γκαζάκι και παρατηρούμε όλοι μαζί τα παγάκια να λιώνουν. Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να παρατηρούν πως λιώνουν τα παγάκια, που είναι στερεά και μετατρέπονται σε νερό, που είναι υγρό. Παρακινούμε τα παιδιά να συνδέσουν την τήξη με την θέρμανση.
Ανακαλύπτω την πήξη
Ζητάμε από τα παιδιά να σκεφτούν πως θα φτιάξουμε πάγο. Τους δίνουμε από ένα μικρό άδειο μπουκάλι από εμφιαλωμένο νερό και τα ενθαρρύνουμε να το γεμίσουν με νερό και να το τοποθετήσουν όπου πιστεύουν ότι θα γίνει πάγος. Την επόμενη μέρα τα παιδιά μαζεύουν τα μπουκάλια με το νερό και παρατηρούν τι συνέβη. Επαληθεύτηκε ή διαψεύστηκε η πρόβλεψή τους;
Δραματική Τέχνη
Με τη βοήθεια της μουσικής γινόμαστε χιονονιφάδες που πέφτουν από τον ουρανό, παρασύρονται από τον αέρα και λιώνουν σιγά σιγά.
Φυσική Αγωγή
Τα πουλιά ξεπουπουλιάζονται
Δίνουμε στα παιδιά από ένα μαντήλι. Τους ζητάμε να το στερεώσουν στο πίσω μέρος του παντελονιού ή της φούστας τους. Έτσι γίνονται όλα τα παιδιά πουλιά με ουρές. Με το σφύριγμα, πρέπει το κάθε παιδί να πάρει όσα περισσότερα μαντήλια μπορεί από τα άλλα παιδιά, αλλά παράλληλα να προστατέψει και την δική του ουρά. Νικητής ανακηρύσσεται το παιδί που θα έχει αρπάξει τις περισσότερες ουρές και θα έχει καταφέρει να κρατήσει και την δική του.
Δραστηριότητες με θέμα “Χειμώνας” για τον Παιδικό σταθμό-Νηπιαγωγείο.
Μουσική
Μαθαίνουμε το τραγούδι της Α. Καψάσκη “Ήρθε ο χειμώνας”
Ήρθε ο χειμώνας ασπροντυμένος
και φορτωμένος χιόνια πολλά
τ’ άνθη τα χόρτα πάγωσαν όλα
στην παγωμένη του την αγκαλιά.
Το προβατάκι δίχως χορτάρι
τρέμει, κρυώνει πεινά πολύ
και το παιδάκι στο σπίτι τρέχει
να βρει φωτίτσα να ζεσταθεί.