Στην σημερινή ανάρτηση θα σας δείξω μια δραστηριότητα μέτρησης και ταξινόμησης με καρδιές με αφορμή τη γιορτή του Αγίου Βαλεντίνου.
Αν και δεν είναι μια γιορτή που προσωπικά με εκφράζει, ούτε περιμένω τη 14η Φεβρουαρίου για να δείξω την αγάπη μου, παρ’ όλα αυτά η συγκριμένη μέρα μπορεί να σταθεί μία ακόμη αφορμή, για να μιλήσουμε στα παιδιά για την αγάπη και το σεβασμό στον συνάνθρωπο, στα ζώα, στο περιβάλλον.
Πριν σας δείξω την δραστηριότητα, θέλω να σας παραθέσω κάποιες ενδιαφέρουσες πληροφορίες που βρήκα σχετικά με το πως η καρδιά καθιερώθηκε σαν το χαρακτηριστικό σύμβολο της αγάπης.
Χωρίς αμφιβολία το σχήμα της καρδιάς είναι το κορυφαίο σύμβολο της αγάπης. Ωστόσο, μια παράλληλη σύγκριση της ανθρώπινης καρδιάς και του σχήματος που καθιερώθηκε στον πολιτισμό μας μπορεί να κάνει τον καθένα να αναρωτηθεί πώς φτάσαμε από το σημείο Α στο σημείο Β, δεδομένου ότι συγκριτικά δεν φαίνονται και τόσο όμοια μεταξύ τους.
Οι θεωρίες αναφορικά με το σύμβολο της καρδιάς και το σχήμα της.
Η πιο προφανής θεωρία είναι η ιδέα ότι το σχήμα του συμβόλου της καρδιάς είναι μια καθαρή απεικόνιση του ανθρώπινου καρδιακού οργάνου.
Επειδή πολλοί Έλληνες και Ρωμαίοι στοχαστές πίστευαν ότι η καρδιά είναι το επίκεντρο του σώματος, αυτή η σκέψη είναι εύλογη. Ο Αριστοτέλης, για παράδειγμα, περιέγραψε την καρδιά ως πηγή ορθολογικής νοημοσύνης, θερμότητας και αίσθησης.
Οι Αρχαίοι Αιγύπτιοι θεωρούσαν την καρδιά ως επιτομή της ζωής και της ηθικής. Οι πρώιμες απεικονίσεις του οργάνου θα μπορούσαν να τους οδηγήσουν στο οδοντωτό σχήμα που γνωρίζουμε σήμερα.
Άλλες θεωρίες υποδηλώνουν ότι το σχήμα μπορεί να μην αποτελεί καθόλου μια «κακοφτιαγμένη» απεικόνιση του οργάνου της καρδιάς. Μία ιδέα, λοιπόν, είναι ότι το σύγχρονο σύμβολο αντλήθηκε από μια απεικόνιση ενός σπόρου από το φυτό Σίλφιον (σήμερα δεν υπάρχει) που χρησιμοποιούταν ως μορφή ελέγχου των γεννήσεων στην πόλη Cyrene στη Βόρεια Αφρική κατά τον 7ο αιώνα.
Η Καθολική Εκκλησία έχει, επίσης, λόγο για το θέμα. Σε αυτήν τη θεωρία, η καρδιά παρουσιάστηκε στην Αγία Μαργαρίτα-Μαρία Αλακόκ ως όραμα το 1600. Η καρδιά εμφανίστηκε περιτριγυρισμένη από αγκάθια, ένα σύμβολο που αργότερα έγινε γνωστό ως η Ιερή Καρδιά του Ιησού και της αναπαράστασης της αγάπης του.
Ενώ το σχήμα είχε τεκμηριωθεί καλά πριν από αυτό, η σχέση του με τον Καθολικισμό θα μπορούσε κάλλιστα να ενίσχυε τη δημοτικότητα της καρδιάς ως σύμβολο της αγάπης.
Ο έντονος συσχετισμός της καρδιάς με την αγάπη και τον έρωτα, ωστόσο, άνθισε κυρίως κατά την βικτοριανή εποχή με την ανταλλαγή βαλεντίνων (μικρών χειρόγραφων σημειωμάτων με ευχές) μεταξύ των ερωτευμένων, οι οποίοι τα διακοσμούσαν με διάφορες κορδέλες, τόξα και άλλα διακοσμητικά.
Δραστηριότητα μέτρησης και ταξινόμησης με καρδιές.
Για να ετοιμάσετε την δραστηριότητα θα χρειαστείτε:
- το αρχείο με τις καρδιές που σας δίνω στο τέλος της ανάρτησης (διαφορετικά φτιάχνετε αντίστοιχα τις δικές σας καρδιές με χαρτόνι)
- σύρμα πίπας σε λευκό χρώμα ή ίδιο χρώμα με την κάθε καρδιά
- χάντρες (στα αντίστοιχα χρώματα που είναι και οι καρδιές)
- διακορευτή
Αφού εκτυπώσετε, κόψετε και πλαστικοποιήσετε το αρχείο, με τον διακορευτή ανοίγετε μια τρύπα στο κάτω μέρος της κάθε καρδιάς. Έπειτα περνάτε το σύρμα πίπας και το λυγίζετε, ώστε να σταθεροποιηθεί.
Στην συνέχεια οργανώνετε τη δραστηριότητα τοποθετώντας τις καρδιές μέσα σε ένα δίσκο ή βάζο (εγώ χρησιμοποίησα μια ροζ μολυβοθήκη), τις χάντρες σε ένα μικρό δοχείο και αν έχετε και μαγνητικούς (ή άλλου είδους αριθμούς)τους τοποθετείτε και αυτούς δίπλα.
Αφού τα συγκεντρώσετε όλα αυτά, ενθαρρύνετε το παιδί αρχικά να βάλει σε σειρά τις καρδιές και έπειτα να παίρνει το αντίστοιχο χρώμα χάντρες και να περνά τόσες στο σύρμα κάθε καρδιάς, όσες λέει ο αριθμός.
Μόλις ολοκληρώσει αυτή την εργασία, έπειτα παίρνει τους μαγνητικούς αριθμούς και τους τοποθετεί πάνω στους αριθμούς των καρδιών.
Σημαντικό tip: οι χάντρες που θα τοποθετήσετε μέσα στο δοχείο, θα πρέπει να είναι ακριβώς τόσο στο χρώμα, όσο και στον αριθμό, ώστε το παιδί σε περίπτωση που κάνει κάποιο λάθος να μπορέσει να το καταλάβει μόνο του και στη συνέχεια να το διορθώσει.
Δεν είναι απαραίτητο οι αριθμοί να μπούνε σε σειρά, αν το παιδί θέλει μπορεί να τους δουλέψει και μπερδεμένους.
Αφήστε το παιδί μόνο του να επιλέξει αυτό που το βολεύει καλύτερα.
Δραστηριότητα μέτρησης και ταξινόμησης με καρδιές.
Η δραστηριότητα αυτή βοηθά:
- στην εκμάθηση των αριθμών
- στην εκμάθηση των χρωμάτων
- στην λεπτή κινητικότητα
- στον οπτικοκινητικό συντονισμό
- στην ενίσχυση της συγκέντρωσης
- στην ενίσχυση της υπομονής
Η συγκεκριμένη δραστηριότητα μπορεί να πραγματοποιηθεί και στο σπίτι άλλα και σε παιδικούς σταθμούς και νηπιαγωγεία από τους μικρούς μαθητές σας.
Λόγω του ότι στην δραστηριότητα χρησιμοποιούνται χάντρες, θα πρότεινα να την δουλέψουν παιδιά άνω των 3 ετών.
Αφήστε μου ένα σχόλιο αν σας άρεσε η δραστηριότητα και αν την κάνετε και εσείς με τα παιδάκια σας.