Η εκμάθηση των χρωμάτων είναι μια γνωστική διαδικασία, η οποία ξεκινάει από πάρα πολύ νωρίς. Από την βρεφική κιόλας ηλικία προσφέρουμε στα μωρά μας παιχνίδια και πάνινα βιβλιαράκια, τα οποία έχουν εικόνες και έντονα χρώματα. Σχεδόν χωρίς να το σκεφτούμε μιλάμε στο μωρό, πότε για το κόκκινο μήλο που βλέπουμε στο βιβλίο, πότε για το κίτρινο παπάκι ή το μπλε καραβάκι. Γενικότερα περιγράφουμε οτιδήποτε υπάρχει γύρω μας.
Τα παιδιά λοιπόν έρχονται σε επαφή με τα χρώματα καθημερινά. Στην πορεία μαθαίνουν να τα κατονομάζουν και έπειτα να τα χρησιμοποιούν στις περιγραφές τους. Η αλήθεια βέβαια είναι, πως το να μάθει ένα παιδί τα χρώματα, όσο απλό φαίνεται, τόσο δύσκολο είναι, στην πραγματικότητα. Κατά την διαδικασία εκμάθησης των χρωμάτων, το παιδί πρέπει πρώτα να μάθει να ταυτίζει, μετά να κατονομάζει και στη συνέχεια να αναγνωρίζει το κάθε χρώμα, ανάμεσα σε άλλα.
Στην σημερινή ανάρτηση θα σας δείξω κάποιες δραστηριότητες, που κάνουμε με τον μικρό μου γιο (περίπου 2,5 χρονών) για εξάσκηση στην ταύτιση και στην αναγνώριση των χρωμάτων. Οι τρόποι και οι ιδέες που υπάρχουν για να πετύχουμε αυτή την διαδικασία είναι πάρα πολλοί. Από παιχνίδια που υπάρχουν στο εμπόριο, μέχρι δραστηριότητες που μπορείτε να οργανώσετε στο σπίτι με άπλα υλικά.
Όσοι από εσάς παρακολουθούν αυτό το blog, θα ξέρουν πόσο πολύ μου αρέσει να φτιάχνω εκτυπώσιμα αρχεία. Κάποια τα χρησιμοποιούμε με τα παιδιά σαν παιχνίδι, κάποια σαν ασκήσεις και πάνω σε άλλα βασίζονται ολόκληρες δραστηριότητες. Επομένως, όπως ήταν φυσικό έφτιαξα και για τα χρώματα 2 αρχεία, τα οποία θα μας βοηθήσουν στην εκμάθηση των χρωμάτων.
Μεγάλες κάρτες με τα χρώματα
Στις μεγάλες κάρτες που έφτιαξα έχω συμπεριλάβει συνολικά 11 χρώματα (κόκκινο, κίτρινο, πράσινο, μπλε, ροζ, μοβ, πορτοκαλί, καφέ, άσπρο, μαύρο, γκρι). Πρώτα ξεκινάμε με τα βασικά (κόκκινο, κίτρινο, μπλε) και σταδιακά προσθέτουμε και άλλα χρώματα. Δείχνουμε τις κάρτες στο παιδί λέγοντας δυνατά και καθαρά το κάθε χρώμα. Εγώ αυτό που έκανα ήταν, να τοποθετήσω μέσα σε ένα κουτί πράγματα διαφόρων χρωμάτων και να ζητάω από το παιδί να ταυτίζει το κάθε αντικείμενο στην σωστή κάρτα. Εσείς μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τις κάρτες με όποιο άλλο τρόπο θέλετε.
Κατεβάστε το αρχείο εδώ
Καρτέλες ταξινόμησης
Αυτό το αρχείο μπορείτε να το χρησιμοποιήσετε με δύο τρόπους.
Ο ένας τρόπος, είναι να το εκτυπώσετε και να το δώσετε στο παιδί σαν φύλλο εργασίας, στο οποίο θα πρέπει να κολλήσει τις εικόνες στην σωστή στήλη. Αν χειρίζεται το ψαλίδι μπορεί να κόψει τις εικόνες μόνο του, αν όχι τις κόβετε εσείς και εκείνο απλά τις κολλάει.
Ο άλλος τρόπος, είναι να το φτιάξετε σαν παιχνίδι ταξινόμησης, να το εκτυπώσετε δηλαδή, να το πλαστικοποιήσετε, να κόψετε τις εικόνες και να ζητάτε από το παιδί να τις ταξινομεί σωστά.
Με αυτό το τρόπο γίνεται πολλαπλών χρήσεων και μπορείτε επίσης να κάνετε πάρα πολλές παραλλαγές. Όπως για παράδειγμα, να κρύψετε τις εικόνες μέσα στο χώρο και το παιδί να τις ψάχνει ή έχετε την δυνατότητα να μην χρησιμοποιήσετε για την ταξινόμηση τις εικόνες που σας δίνω εγώ, αλλά να βάλετε πομ πομ, πλαστελίνη ή άλλα αντικείμενα μέσα από το σπίτι ή την τάξη αν το κάνετε στο σχολείο.
Κατεβάστε το αρχείο εδώ
Αυτές οι δραστηριότητες που σας δείχνω σήμερα είναι ένα μικρό κομμάτι στην διαδικασία της εκμάθησης των χρωμάτων στα μικρά παιδιά. Θα ακολουθήσει κι άλλη ανάρτηση με ακόμα περισσότερες ιδέες που μπορείτε να φτιάξετε μόνοι σας με ανακυκλώσιμα ή απλά υλικά. Ελπίζω να σας αρέσουν τα εκτυπώσιμα και να τα χρησιμοποιήσετε και εσείς.
Περιμένω με χαρά τα σχόλια σας.
Ευχαριστω για το υλικο! Ολα πομτ ωραια!
Να είστε καλά, χαίρομαι πολύ που το βρήκατε χρήσιμο.
Υπέροχο! Πολύ καλή δουλειά!
Σ ευχαριστώ πάρα πολύ Ιωάννη, με τιμά ιδιαίτερα το σχόλιο σου.
Πολυ όμορφο το υλικό σας… Από ποια ηλικία θεωρείτε οτι μπορει να ανταποκριθεί ένα παιδι ? Ο μικρος μου 18 μηνών, ενώ κατονομάζω όλα τα αντικείμενα με το χρώμα και το όνομα τους και διάφορα άλλα ερεθίσματα,δεν μπορεί να κάνει ταυτιση… Ανησυχώ???
Καλησπέρα, ευχαριστώ πάρα πολύ για τα καλά σας λόγια. Σε καμία περίπτωση δεν χρειάζεται να ανησυχείτε για κάτι. Δώστε χρόνο στο παιδάκι σας να κατανοήσει τη διαδικασία της ταύτισης. Αυτό που μπορείτε να κάνετε είναι να πραγματοποιείτε αρχικά εσείς τη διαδικασία μπροστά του και στη συνέχεια να του δίνετε ένα κίτρινο τουβλάκι για παράδειγμα και να του λέτε “Για να βάλουμε το κίτρινο τουβλάκι στο σπιτάκι του” με την επανάληψη θα κατανοήσει τη διαδικασία και έπειτα θα το κάνεις μόνος του. Χρειάζεται όμως χρόνος, εξάλλου όλα τα παιδιά δεν έχουν τον ίδιο ρυθμό.
Ελπίζω να βοήθησα.
Αν έχετε οποιαδήποτε απορία είμαι στη διάθεσή σας.