Στην σημερινή ανάρτηση σας έχω άλλη μία εξαιρετική βιβλιοπρόταση από τις Εκδόσεις Μεταίχμιο, το βιβλίο “Μοντεσσόρι – 60 παιχνίδια και δραστηριότητες για μικρά παιδιά” είναι το βιβλίο που κάθε γονιός με μικρό παιδί θέλει να έχει.
Είναι ιδανικό για να εμπνέεστε ήρεμες, στοχευμένες μοντεσσορινανές δραστηριότητες, οι οποίες μπορούν εύκολα να πραγματοποιηθούν στο σπίτι.
Το συγκεκριμένο βιβλίο απευθύνεται σε παιδιά από 1 έως 3 ετών, ηλικία κατά την οποία συμβαίνουν κάποιες από τις σημαντικότερες κοινωνικό – συναισθηματικές και νευρολογικές εξελίξεις στην ζωή τους.
Η μέθοδος Μοντεσσόρι δημιουργεί σκόπιμα προετοιμασμένα περιβάλλοντα, ώστε να ανταποκρίνονται ολιστικά στις αναπτυξιακές ανάγκες των παιδιών.
Συγγραφέας του βιβλίου είναι η Μπεθ Γουντ, πιστοποιημένη μοντεσσοριανή παιδαγωγός αλλά και σύμβουλος εκπαίδευσης, καθώς βοηθά σχολεία και οικογένειες να ενσωματώσουν την μέθοδο Μοντεσσόρι στην καθημερινότητά τους.
Το βιβλίο χωρίζεται σε δύο μέρη.
Το πρώτο μέρος περιλαμβάνει όλες εκείνες τις απαραίτητες πληροφορίες που χρειάζεστε για τη μέθοδο Μοντεσσόρι, την κοινωνικό – συναισθηματική και νευρολογική ανάπτυξη των μικρών παιδιών, καθώς και τους τρόπους που μπορείτε να αξιοποιήσετε τις δραστηριότητες που ακολουθούν.
Το δεύτερο μέρος περιλαμβάνει 60 δραστηριότητες, πιο συγκεκριμένα υπάρχουν χειροτεχνίες, παιχνίδια αντιστοίχισης, παιχνίδια με μουσική και απλές πράξεις της καθημερινότητας που καλλιεργούν ποικίλες δεξιότητες.
Κάθε δραστηριότητα αναπτύσσει την ανεξαρτησία, την αυτοπεποίθηση και την δημιουργικότητα του παιδιού.
Οι δραστηριότητες χωρίζονται σε 5 βασικούς τομείς μάθησης:
- Κινητικές δεξιότητες
- Τέχνη
- Καθημερινή ζωή
- Αισθητηριακά ερεθίσματα
- Γλώσσα
Κάθε δραστηριότητα εστιάζει σε μια συγκεκριμένη αναπτυξιακή δεξιότητα και παρέχει σαφείς οδηγίες για την προετοιμασία και την εκτέλεσή της με μοντεσσοριανό τρόπο, για να ενισχυθεί η ελεύθερη εξερεύνηση και να καλλιεργηθεί η αυτοπεποίθηση του παιδιού.
Οι δραστηριότητες του βιβλίου είναι με τέτοιο τρόπο σχεδιασμένες, ώστε να σας βοηθήσουν να προετοιμάσετε εύκολα και γρήγορα στιγμές μάθησης, δίνοντας στο παιδί τη δυνατότητα να ικανοποιήσει αποτελεσματικά την περιέργειά του και να ενισχύσει την αυτονομία του καθώς διασκεδάζει.
Χρήσιμες συμβουλές που πρέπει να γνωρίζετε προτού αρχίσετε να παρουσιάζετε δραστηριότητες στο παιδί σας.
Αργά χέρια, καθόλου λόγια.
Αν μιλάτε, τα νήπια θα εστιάσουν στη φωνή και όχι στις κινήσεις των χεριών. Γι’ αυτό, όταν δείχνετε μια δραστηριότητα περιορίστε την ομιλία και επιβραδύνετε τις κινήσεις σας, ώστε να βοηθήσετε το παιδί να ακολουθήσει με σαφήνεια τις οδηγίες.
Πρώτα παρατηρήστε.
Η παρατήρηση είναι το κλειδί για να βοηθήσετε το παιδί να ενισχύσει την ανεξαρτησία του. Αφού έχετε δείξει την δραστηριότητα, παρατηρήστε και σημειώστε τι είχε αποτέλεσμα. Μην επεμβαίνετε αν δεν σας το ζητήσει το παιδί ή αν δεν τίθεται θέμα ασφάλειας.
Δείξτε.
Τα νήπια είναι σαν τα σφουγγάρια. Όταν δείχνουμε οι ίδιοι πώς σκουπίζουμε, πώς χύνουμε υγρά με προσοχή ή πώς μαζεύουμε, τα βοηθάμε να καλλιεργήσουν την αυτονομία τους. Κάποια μέρα θα αρχίσουν να τα κάνουν μόνα τους.
Λεκτικές οδηγίες.
Συχνά τα νήπια δυσκολεύονται να ακολουθήσουν λεκτικές οδηγίες. Βοηθήστε τα προσθέτοντας στα λόγια σας πράξεις και σωματικές κινήσεις που μπορούν να ακολουθήσουν πολύ πιο εύκολα. Επίσης, μπορείτε να μιλάτε πιο αργά η να επαναλαμβάνετε. Η ευγενική γλώσσα και η υπομονή διευκολύνουν το παιδί να κάνει αυτό που ζητάτε.
Ελευθερία.
Στην μοντεσσοριανή προσέγγιση, είναι πολύ σημαντικό να αφήνετε το παιδί να χρησιμοποιεί το υλικό για όση ώρα και με όποιον τρόπο επιθυμεί, αρκεί να είναι ασφαλές. Αν το παιδί απολαμβάνει κάποια δραστηριότητα, βοηθήστε το να αναπτύξει τη συγκέντρωσή του, αφήνοντας το να δουλέψει ώσπου να δείξει ότι τελείωσε.
Βιβλιοπρόταση: Μοντεσσόρι ” 60 παιχνίδια και δραστηριότητες για μικρά παιδιά” Εκδόσεις Μεταίχμιο.
Μία δραστηριότητα που υλοποιήσαμε ή τουλάχιστον προσπαθήσαμε με το Μ. 12 μηνών ήταν η αντιστοίχιση αντικειμένων.
Έβγαλα φωτογραφίες 5 αντικείμενα από τα παιχνίδια του και πιο συγκεκριμένα 5 φρούτα/λαχανικά, τα εκτύπωσα και τα πλαστικοποίησα.
Για πρώτη φορά του έδωσα μόνο δύο αντικείμενα (καρπούζι και μπανάνα).
Δουλεύοντας ξανά και ξανά την δραστηριότητα αυτή και μεγαλώνοντας το παιδί θα προσθέτω σταδιακά και τα υπόλοιπα αντικείμενα.
Στόχος της δραστηριότητας είναι η οπτική διαφοροποίηση.
Ο Μ. για πρώτη φορά αρκέστηκε στο να πιάνει τις κάρτες και τα φρούτα και να τα πετάει από εδώ και από εκεί.
Εννοείται ότι τον άφησα να το κάνει για όση ώρα του φαινόταν ενδιαφέρον και μάζεψα την δραστηριότητα.
Θα επαναλάβουμε και πάλι σε λίγες μέρες.