Στην σημερινή ανάρτηση θα σας παρουσιάσω την πρώτη δραστηριότητα από τη σειρά “Montessori-Clementoni” της AS και αυτή δεν είναι άλλη από την “Ονοματολογία”.
Η συγκεκριμένη σειρά που κυκλοφορεί από την εταιρία παιχνιδιών AS, παρουσιάζει δραστηριότητες εμπνευσμένες από την εκπαιδευτική μέθοδο που ανέπτυξε η Maria Montessori και έχουν στόχο την ανάπτυξη των ψυχοκινητικών ικανοτήτων του παιδιού.
Πρόκειται για μια εκπαιδευτική προσέγγιση που αναπτύσσει την ανεξαρτησία και το σεβασμό των φυσικών ταλέντων του παιδιού, ενισχύοντας τις ικανότητές του χωρίς να του ασκείται πίεση.
Η Maria Montessori ονειρεύτηκε να διδάξει χαρούμενα παιδιά και να τους δείξει το σωστό δρόμο προς την ανακάλυψη των ταλέντων τους.
Η “Ονοματολογία” της Montessori αποτελεί ένα πολύτιμο εργαλείο που διευκολύνει την γλωσσική ανάπτυξη του παιδιού. Το παιδί αντιστοιχεί τις κάρτες των εικόνων με τις κάρτες των ονομάτων, με τη βοήθεια των καρτών που απεικονίζουν και τα ονόματα και τις εικόνες.
Η “Ονοματολογία” ανταποκρίνεται στην “πείνα για μάθηση” που έχει ένα παιδί στην ηλικία μεταξύ 3 και 6 ετών, μια περίοδο κατά την οποία το λεξιλόγιό του διευρύνεται, όταν αρχίζει να καταλαβαίνει περισσότερες λέξεις και συνομιλίες.
Σύμφωνα με τον τρόπο με τον οποίον τα παιδιά μαθαίνουν για τον κόσμο, αναπτύσσουν σκέψεις και με αυτές τις μεθόδους όχι μόνο μαθαίνουν νέα ονόματα αλλά και πώς να κατηγοριοποιούν λέξεις, να απομνημονεύουν έννοιες και να κάνουν ασκήσεις οπτικής διάκρισης και οργάνωσης του χώρου.
Όλα αυτά έμμεσα εισάγουν τις έννοιες της γραφής και της ανάγνωσης.
Οι κάρτες “Ονοματολογίας” είναι γνωστές και ως κάρτες τριών τμημάτων ή τριών μερών.
Παρουσίαση: “Ονοματολογία” από τη σειρά Montessori-Clementoni της AS.
Το κουτί περιέχει:
- 20 εικονογραφημένες κάρτες με ονόματα
- 20 εικονογραφημένες κάρτες
- 20 κάρτες με ονόματα
- 4 φακέλους ταξινόμησης
- Οδηγίες με προτάσεις για παιχνίδι
Η παρουσίαση της συγκεκριμένης δραστηριότητας γίνεται ως εξής:
Η δραστηριότητα μπορεί να πραγματοποιηθεί στο τραπέζι ή στο χαλί.
Αρχικά, ο ενήλικας κάθεται στη δεξιά πλευρά του παιδιού και εισάγει σταδιακά τις δραστηριότητες. Στη συνέχεια, το παιδί θα επαναλάβει τη δραστηριότητα μόνο του.
Ανοίγουμε έναν από τους φακέλους ταξινόμησης, παίρνουμε μια κάρτα κάθε φορά από το σύνολο των εικονογραφημένων καρτών με ονόματα και την τοποθετούμε στην επιφάνεια παιχνιδιού από τα αριστερά προς τα δεξιά και ζητάμε από το παιδί να πει το όνομά τους.
Αν δε μπορεί να απαντήσει, λέμε εμείς τη λέξη καθαρά.
Όταν τοποθετήσουμε όλες τις εικονογραφημένες κάρτες με τα ονόματα, παίρνουμε τις κάρτες με τις εικόνες και τις τοποθετούμε δίπλα στις αντίστοιχες. Τέλος, τοποθετούμε τις κάρτες με τις ονομασίες κάτω από τις κάρτες των εικόνων. Οι εικονογραφημένες κάρτες με τα ονόματα χρησιμεύουν για τον έλεγχο των λαθών.
Διαλέγουμε μέχρι 3 εικόνες που το παιδί δε γνωρίζει το όνομά τους και τις τοποθετούμε μπροστά του.
Στο πρώτο στάδιο θα πρέπει το παιδί να συσχετίσει την εικόνα με το όνομά της (ΣΥΣΧΕΤΙΣΗ): “Αυτό είναι…”
Στο δεύτερο στάδιο το παιδί πρέπει να βρει την εικόνα που αντιστοιχεί στο όνομα (ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ): “Μπορείς να μου δώσεις….” ή “να μου δείξεις…”
Στο τρίτο στάδιο ζητάμε από το παιδί να θυμηθεί το όνομα του αντικειμένου στην εικόνα (ΕΠΑΛΗΘΕΥΣΗ): “Πώς λέγεται αυτό;”
Μπορείτε φυσικά να χρησιμοποιήσετε τις κάρτες και για άλλου είδους δραστηριότητες.
Μια εναλλακτική δραστηριότητα εφόσον το παιδί έχει εξοικειωθεί με τις κάρτες, είναι να τοποθετήσετε τις εικονογραφημένες κάρτες ενός είδους στη σειρά και μέσα να υπάρχει μία κάρτα που δεν ταιριάζει. Το παιδί πρέπει να εντοπίσει ποια είναι αυτή.
Η απόδειξη της σωστής εκπαίδευσης ενός παιδιού φαίνεται στην ευτυχία του
Maria Montessori
Το παιχνίδι απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας 4 με 6 ετών.