Στην σημερινή ανάρτηση θα σας μιλήσω για όλα εκείνα τα απαραίτητα βήματα που μπορούμε να ακολουθήσουμε, για να βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να κόβουν με το ψαλίδι.
Θα αναλύσουμε όλα τα στάδια και τις δεξιότητες που πρέπει να κατακτηθούν, ώστε η διαδικασία της εκμάθησης να γίνει με τον σωστό τρόπο, αλλά θα σας δώσω και ιδέες και συμβουλές που πιστεύω ότι θα σας φανούν χρήσιμα.
Αρχικά να πούμε ότι το να μάθει ένα παιδί πως να χρησιμοποιεί το ψαλίδι είναι μια δεξιότητα που απαιτεί χρόνο, υπομονή και εξάσκηση.
Η χρήση του ψαλιδιού απαιτεί απίστευτη ικανότητα για ένα παιδί προσχολικής ηλικίας, κάτι που μπορεί να οδηγήσει σε απογοήτευση στην περίπτωση που θέλει να κόψει αλλά ακόμα δεν τα καταφέρνει.
Το ψαλίδι θέλει πολύ καλό συντονισμό, συγκεκριμένα χρειάζεται διμερή συντονισμό, που είναι η ικανότητα μας να χρησιμοποιούμε και τις δύο πλευρές του σώματος μας ταυτόχρονα, για να κάνουμε δύο διαφορετικά πράγματα.
Μερικές δεξιότητες που απαιτούν διμερή συντονισμό είναι οι εξής:
- το άνοιγμα ενός κουτιού ή ενός φακέλου
- το κούμπωμα
- η τοποθέτηση του καλαμακιού μέσα στο χυμό
- το ξύσιμο με το αντίθετο χέρι
- το ξεφλούδισμα ενός πορτοκαλιού ή μιας μπανάνας
- τα παλαμάκια
- η γραφή και το σχέδιο
Τι απαιτεί το κόψιμο με το ψαλίδι;
- Δύναμη των χεριών: το άνοιγμα και το κλείσιμο του ψαλιδιού βοηθά στην οικοδόμηση και ενδυνάμωση των μικρών μυών στα χέρια .
- Συντονισμός χεριού – ματιού: τα παιδιά πρέπει να είναι ιδιαιτέρως προσεκτικά καθώς χρησιμοποιούν το ψαλίδι και να βασίζονται στα μάτια τους για να αποφασίσουν που πρέπει να κινηθούν και να κόψουν στη συνέχεια.
- Προσοχή και εστίαση: η χρήση ψαλιδιού και το κόψιμο κατά μήκος των γραμμών απαιτεί συγκέντρωση και ακρίβεια.
Πώς διδάσκουμε σε παιδιά προσχολικής ηλικίας να κόβουν με ψαλίδι;
Λεπτή κινητικότητα
Πριν δώσουμε το ψαλίδι σε ένα παιδί είναι σημαντικό να εξασκηθεί με δραστηριότητες στην λεπτή του κινητικότητα, αυτό γίνεται για να βοηθήσουμε στην κατάκτηση της κίνησης “άνοιξε – κλείσε”.
Δραστηριότητες που βοηθούν σε αυτήν την εξάσκηση είναι: το ψέκασμα με ψεκαστήρι, τα σταγονόμετρα, τα μανταλάκια, το σκίσιμο χαρτιού (το παιδί πρέπει να χρησιμοποιήσει τον αντίχειρά του και τα δύο πρώτα δάχτυλά του καθώς σκίζει το χαρτί) κ.α.
Κοπή χαρτιού σε λωρίδες
Η κοπή χαρτιού σε λωρίδες είναι το καλύτερο πρώτο βήμα για το κόψιμο με ψαλίδι. Αυτό ενθαρρύνει την αυτοπεποίθηση του παιδιού γιατί ανοίγει το ψαλίδι μόνο μία φορά για να κάνει ένα κόψιμο, με αποτέλεσμα να αισθάνεται περήφανο.
Επίσης το να κόβει μικρά κομμάτια κάθε φορά αυξάνει τη δύναμη των χεριών χωρίς να προκαλεί κούραση και ενθαρρύνει το παιδί να συνεχίσει την εξάσκηση.
Κοπή ευθείων γραμμών
Μόλις δημιουργηθεί κάποια σχετική αντοχή και δύναμη στα χέρια, το παιδί είναι έτοιμα να αρχίσει να κόβει ευθείες γραμμές στο χαρτί.
Ξεκινήστε με χαμηλό επίπεδο δυσκολίας και σκεφτείτε πόσες φορές το παιδί θα πρέπει να ανοιγοκλείσει τα χέρια του για να φτάσει στο τέλος της γραμμής.
Υπάρχει περίπτωση το παιδί να παραπονεθεί ότι πόνεσε το χέρι του πράγμα που σημαίνει ότι ίσως χρειάζεται λίγη περισσότερη εξάσκηση στην λεπτή κινητικότητα, για να δυναμώσει ακόμα καλύτερα.
Κοπή ζιγκ-ζαγκ ή καμπυλών γραμμών
Επόμενο στάδιο είναι το κόψιμο ζιγκ-ζαγκ ή καμπυλών γραμμών. Οι ζιγκ-ζαγκ και οι καμπύλες γραμμές κόβονται αρκετά πιο δύσκολα σε σχέση με τις ευθείες.
Το παιδί πρέπει να κρατά το χαρτί διαφορετικά για να μπορεί να γυρίσει το χέρι του ενώ κόβει.
Σε αυτό το στάδιο πρέπει να δείξετε στο παιδί πως να γυρίζει το χαρτί με το άλλο του χέρι καθώς κόβει. Αν θέλετε μπορείτε να δώσετε σχετικά φύλλα εργασίας, για περισσότερη εξάσκηση.
Πώς θα βοηθήσουμε τα παιδιά να μάθουν να κόβουν με το ψαλίδι.
Μερικές χρήσιμες συμβουλές.
Εξασφαλίστε τη σωστή στάση του σώματος
Είναι σημαντικό να δείξουμε ποια είναι η σωστή στάση του σώματος και των χεριών όταν κόβουμε με το ψαλίδι. Τα πράγματα που ελέγχουμε όταν δίνουμε σε ένα παιδί το ψαλίδι είναι τα εξής:
- ψαλίδι στραμμένο μακριά από το σώμα
- αγκώνες κοντά στα πλευρά
- αντίχειρας στραμμένος προς τα πάνω και μέσα στην μικρή λαβή του ψαλιδιού
- ο δείκτης και ο μεσαίος στραμμένοι προς τα κάτω και μέσα στη μεγάλη λαβή του ψαλιδιού
Πρώτα η ασφάλεια
Πάντα πρέπει να υπενθυμίζουμε στο παιδί ότι το ψαλίδι είναι ένα ειδικό εργαλείο με αιχμηρές άκρες που πρέπει να το χειρίζεται πολύ προσεκτικά.
Το ψαλίδι δεν είναι παιχνίδι και δεν πρέπει ποτέ να το αντιμετωπίζει ως τέτοιο. Το παιδί πρέπει πάντα να επιβλέπεται από ενήλικα κατά τη χρήση και το χειρισμό του ψαλιδιού.
Παρακάτω θα βρείτε εύκολες δραστηριότητες που βοηθούν τα παιδιά στο να εξασκηθούν στη χρήση του ψαλιδιού.
Αν βρήκατε το άρθρο βοηθητικό, μπορείτε να το μοιραστείτε κάνοντας κοινοποίηση από τα κουμπάκια παρακάτω.