Η σημερινή Βιβλιοπρόταση είναι μια παρουσίαση ενός ακόμα ιδιαίτερου βιβλίου, το “Ενσωματώνοντας τις ΤΕΧΝΕΣ στην εκπαίδευση” της Μαρίνας Σωτηροπούλου-Ζορμπαλά, από τις Εκδόσεις Πεδίο.
Η συγγραφέας του βιβλίου είναι καθηγήτρια “Αισθητικής Αγωγής Νηπίου και Παιδιού” στο Παιδαγωγικό Τμήμα Προσχολικής Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης. Κάτοχος πτυχίου στο πιάνο, πτυχίου Γαλλικής Φιλολογίας και μεταπτυχιακού διπλώματος Ψυχολογίας της Τέχνης.
Το διδακτικό της έργο αφορά στη διδασκαλία μέσω τέχνης και το συγγραφικό της έργο αποτελείται από μελέτες πάνω στην πολιτική της αισθητικής αγωγής, την ενσωμάτωση των τεχνών στις διδακτικές διαδικασίες και την “αισθητική διδασκαλία”.
Έχει διακριθεί με το Colin Marsh Pearson Australia Award, έχει συμμετάσχει στην αξιολόγηση των υπό συγγραφή μουσικών βιβλίων του δημοτικού σχολείου και έχει επιμεληθεί παιδαγωγικά θεατρικές παραστάσεις για παιδιά.
Το βιβλίο “Ενσωματώνοντας τις ΤΕΧΝΕΣ στην εκπαίδευση” είναι χωρισμένο σε 4 κεφάλαια.
Κάθε κεφάλαιο εκτός από τις απαραίτητες θεωρητικές του αναλύσεις, περιλαμβάνει πίνακες δραστηριοτήτων και εννοιολογικούς χάρτες.
Στο πρώτο κεφάλαιο μελετώνται οι προσεγγίσεις που είναι χρήσιμες κατά την ενσωμάτωση των τεχνών στις διδακτικές διαδικασίες του σύγχρονου Νηπιαγωγείου και Δημοτικού Σχολείου. Περιγράφονται και αναλύονται κριτικά οι προσεγγίσεις των τεχνών, όπως εμφανίζονται στα τρέχοντα προγράμματα σπουδών και στην επικρατούσα σχολική τάξη.
Σε αυτό το κεφάλαιο επίσης, αναλύεται το πώς η ενσωμάτωση των τεχνών μπορεί να δημιουργήσει προοπτικές μιας πιο παραγωγικής, αισθητικής και πολυεπίπεδης διδασκαλίας μέσα στην τάξη.
Στο δεύτερο κεφάλαιο εξετάζονται τα σημαντικότερα μαθησιακά οφέλη στα οποία στοχεύει και μπορεί να συμβάλλει η ενσωμάτωση των τεχνών στην διδακτική διαδικασία και αναδεικνύει ότι η ενσωμάτωση αυτή ενεργοποιεί πολλαπλές πλευρές των μαθησιακών δυνάμεων των μαθητών .
Βιβλιοπρόταση: “Ενσωματώνοντας τις ΤΕΧΝΕΣ στην εκπαίδευση” από τις Εκδόσεις Πεδίο
Στο κεφάλαιο νούμερο τρία μελετάται ο πλούτος των επικοινωνιακών τρόπων που μπορούν να υιοθετηθούν κατά τις διδακτικές διαδικασίες του νηπιαγωγείου και του Δημοτικού σχολείου όταν σε αυτές ενσωματώνονται τα διάφορα πεδία τέχνης και αποκαλύπτονται οι διάφοροι τρόποι παραγωγής και ανταλλαγής νοημάτων πάνω στα διάφορα διδασκόμενα θέματα.
Στο τέταρτο και τελευταίο κεφάλαιο παρουσιάζονται τα συμπεράσματα των τριών προηγούμενων κεφαλαίων και γίνεται πλέον φανερό, πώς η παρουσία της τέχνης στην σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία είναι αναγκαία.
Επίσης προτείνεται ένας συγκεκριμένος τρόπος σχεδιασμού, ο οποίος είναι ενδεικτικός του πλούτου των παιδαγωγικών προοπτικών που αναδύονται κατά την εφαρμογή της προτεινόμενης ενσωμάτωσης των τεχνών.
Διαβάζοντας λοιπόν το συγκεκριμένο βιβλίο, θα λέγαμε ότι κρατάμε στα χέρια μας ένα απαραίτητο εγχειρίδιο το οποίο απευθύνεται σε κάθε άτομο που ερευνά και επηρεάζει την αισθητική αγωγή στη σχολική εκπαίδευση και προσφέρει κοινωνικό και εκπαιδευτικό έργο σε ομάδες παιδιών που διανύουν τα πρώτα χρόνια της εκπαιδευτικής τους πορείας.
Είναι ένα βιβλίο με πλούσιο βιβλιογραφικό υλικό και πληροφορίες που σε βοηθούν να κατανοήσεις πλήρως τον τρόπο που μπορείς σαν εκπαιδευτικός να χρησιμοποιήσεις τις τέχνες στην διδασκαλία του κάθε μαθήματος, με την βοήθεια των 100 και πάνω μοντέλων για δραστηριότητες.
Σε μια εποχή που προστάζει αλλαγές τόσο στο γενικότερο εκπαιδευτικό σύστημα, όσο και στον τρόπο διδασκαλίας, προτάσεις σαν και αυτές που περιλαμβάνει το βιβλίο “Ενσωματώνοντας τις ΤΕΧΝΕΣ στην εκπαίδευση” κρίνονται απαραίτητες.
Ο Ουίλιαμ Σαίξπηρ είχε πει: ” Ο σκοπός της τέχνης είναι να δώσει στη ζωή σχήμα ” και για σκεφτείτε να δώσει σχήμα στη ζωή των παιδιών που τώρα ξεκινούν να ανακαλύπτουν τον εαυτό τους, τον κόσμο, την κοινωνία, τη μόρφωση.
Στα πλαίσια αυτών των αλλαγών, οι τέχνες ας γίνουν το μέσο για μια σύγχρονη και διαφορετική εκπαιδευτική διαδικασία, με μόνο σκοπό το καλό των παιδιών μας.
Αν θέλετε να προμηθευτείτε και εσείς το Βιβλίο “Ενσωματώνοντας τις ΤΕΧΝΕΣ στην εκπαίδευση”, πατήστε εδώ.