Η σημερινή ανάρτηση είναι μια ιδιαίτερη βιβλιοπρόταση, καθώς αφορά το βιβλίο “Μαθησιακές ευκολίες” του Ειδικού Παιδαγωγού Φώτη Παπαναστασίου, από τις Εκδόσεις Πεδίο.
Ο Φώτης Παπαναστασίου είναι Ειδικός Παιδαγωγός, απόφοιτος του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με μεταπτυχιακό στη Σχολική Ψυχολογία.
Από το 2006 εργάζεται ως ειδικός παιδαγωγός σε τμήματα ένταξης και σε ειδικά δημοτικά σχολεία. Έχει δουλέψει με παιδιά σε διαγνωστικό και θεραπευτικό πλαίσιο σε ένα ευρύ φάσμα δυσκολιών, όπως μαθησιακές δυσκολίες, ΔΕΠ-Υ, αυτισμός κ.α.
Έχει συμμετάσχει ως ομιλητής σε συνέδρια και ημερίδες παρουσιάζοντας θέματα σχετικά με την Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση, καθώς και τη Σχολική Ψυχολογία.
Είναι διαχειριστής της ιστοσελίδας www.eidikospaidagogos.gr ενώ πολλά από τα άρθρα και τις συνεντεύξεις του, έχουν δημοσιευθεί σε πλήθος εφημερίδων, περιοδικών, ιστοσελίδων και τηλεοπτικών εκπομπών.
Βιβλιοπρόταση: Μαθησιακές ευκολίες του Φώτη Παπαναστασίου από τις Εκδόσεις Πεδίο
Με την είσοδο του στο σχολείο το παιδί έρχεται αντιμέτωπο με μια νέα πραγματικότητα, όπου καλείται να ανταποκριθεί σε ένα απαιτητικό και πολύπλοκο μαθησιακό έργο.
Ορισμένα παιδιά, παρ’ όλο που δεν παρουσιάζουν εμφανή νοητικά, συναισθηματικά ή άλλα προβλήματα στην ανάπτυξη, δεν είναι σε θέση να επωφεληθούν από την τυπική διδασκαλία, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται σε μαθησιακά και γνωστικά επιτεύγματα.
Οι μαθησιακές δυσκολίες είναι ένας γενικός όρος που αναφέρεται σε μια ανομοιογενή ομάδα διαταραχών, οι οποίες εκδηλώνονται με δυσκολίες στην πρόσκτηση και χρήση ικανοτήτων ακρόασης, ομιλίας, ανάγνωσης, γραφής, συλλογισμού ή μαθηματικής ικανότητας.
Σύμφωνα με το εργαλείο ταξινόμησης του ΠΟΥ (Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας) οι μαθησιακές δυσκολίες είναι οι εξής:
- Ειδική διαταραχή της ανάγνωσης (δυσλεξία)
- Ειδική διαταραχή της ορθογραφίας
- Ειδική διαταραχή στις μαθηματικές ικανότητες
- Μεικτή διαταραχή των σχολικών ικανοτήτων.
Για πολλά χρόνια είχε επικρατήσει η λανθασμένη άποψη ότι η διάγνωση των μαθησιακών δυσκολιών μπορεί να γίνει αφού το παιδί έχει ξεκινήσει τη φοίτηση του στο Δημοτικό Σχολείο .
Σήμερα οι επιστήμονες πιστεύουν ότι οι δυσκολίες αρχίζουν να γίνονται εμφανείς από την προσχολική κιόλας ηλικία.
Στην προσχολική ηλικία, οι πρώτες ενδείξεις της διαταραχής εκδηλώνονται, είτε με τη μορφή οπτικοαντιληπτικών διαταραχών, είτε με τη μορφή διαταραχών του λόγου.
Αν αυτές οι δυσκολίες δεν εντοπιστούν έγκαιρα, τότε εγκυμονεί ο κίνδυνος της σχολικής αποτυχίας.
Αν όμως οι δυσκολίες εντοπιστούν έγκαιρα υπάρχουν περισσότερες πιθανότητες μελλοντικής επιτυχίας του παιδιού.
Ξεκινώντας να μελετάτε την εισαγωγή του βιβλίου, θα βρείτε όλες εκείνες τις πληροφορίες που χρειάζεστε, για να κατανοήσετε ακριβώς τι είναι οι μαθησιακές δυσκολίες, τα είδη στα οποία διακρίνονται, τα συμπτώματα της κάθε δυσκολίας καθώς και κάποιους ενδεικτικούς τρόπους αντιμετώπισης αυτών .
Στην εισαγωγή επίσης θα βρείτε και Φύλλα Ανίχνευσης Δυσκολιών και Φύλλο Εκπαιδευτικής Αξιολόγησης που σκοπό έχουν να βοηθήσουν τόσο τους εκπαιδευτικούς όσο και τους γονείς να κατανοήσουν και να αντιληφθούν ποια παιδιά ανήκουν στην ομάδα υψηλού κινδύνου για εμφάνιση Ειδικών Μαθησιακών Δυσκολιών και χρήζουν περαιτέρω αξιολόγησης.
Σκοπός του συγκεκριμένου βιβλίου, είναι να βοηθήσει τους μαθητές με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες να κατακτήσουν τις απαραίτητες δεξιότητες για την ακαδημαϊκή τους πορεία αλλά και να τους υποστηρίξει στην προσπάθεια τους.
Στο δεύτερο και μεγαλύτερο μέρος του βιβλίου, παρουσιάζονται ασκήσεις παρέμβασης και υποστήριξης οι οποίες διακρίνονται σε διάφορες κατηγορίες.
Ασκήσεις οπτικής επεξεργασίας (οπτικής διάκρισης και αντίληψης).
Ασκήσεις ακουστικής επεξεργασίας (οπτικής διάκρισης και αντίληψης).
Ασκήσεις μνήμης.
Ασκήσεις Φωνολογικής ενημερότητας.
Ασκήσεις αφηγηματικού και γραπτού λόγου.
Ασκήσεις αναγνωστικής ευχέρειας και κατανόησης.
Όλες οι ασκήσεις που περιλαμβάνονται στο βιβλίο είναι απλές και σταδιακά αυξάνεται ο βαθμός δυσκολίας.
Δίνεται επίσης στο παιδί η δυνατότητα, να αντιληφθεί αμέσως την επιτυχία και την πρόοδο, με αποτέλεσμα να έχει άμεση ανατροφοδότηση και επιθυμία να συνεχίσει.
Είναι ασκήσεις που έχουν δοκιμαστεί χρόνια σε παιδιά με Μαθησιακές Δυσκολίες και τα αποτελέσματα ήταν θετικά και ιδιαιτέρως ενθαρρυντικά.
Απευθύνονται σε μαθητές νηπιαγωγείου, δημοτικού και των πρώτων τάξεων του γυμνασίου και μπορεί να δοθούν τόσο από τους εκπαιδευτικούς όσο και από τους γονείς.
Κατά την εκτέλεση του προγράμματος και των ασκήσεων είναι σημαντικό να εξασφαλίσουμε στο παιδί συγκεκριμένο χώρο και χρόνο εργασίας.
Δεν πρέπει ακόμα να ξεχνάμε ότι είναι απαραίτητο να ενθαρρύνουμε, να παροτρύνουμε και να επιβραβεύουμε το παιδί για κάθε του προσπάθεια και επιτυχία.
Σαν μητέρα, δύο παιδιών στη προσχολική και πρώτοσχολική ηλικία, όταν πήρα το βιβλίο αυτό στα χέρια μου ενθουσιάστηκα για δύο λόγους.
Πρώτον γιατί είναι γραμμένο και δομημένο με τέτοιο τρόπο, ώστε να γίνεται πλήρως κατανοητό και εύχρηστο ακόμα από γονείς που δεν έχουν καθόλου επιστημονικές γνώσεις, πάνω στο κομμάτι των Μαθησιακών Δυσκολιών.
Και δεύτερον, γιατί σε κάνει να νιώθεις μια παράξενη σιγουριά, αν υποπτεύεσαι πως και το δικό σου παιδί μπορεί να έχει κάποια Μαθησιακή Δυσκολία. Νιώθεις πως όλα θα πάνε καλά και θα μπορέσεις με τη σωστή καθοδήγηση να ξεπεράσεις μαζί με το παιδί την όποια δυσκολία έχει.
Αν είστε γονείς ή εκπαιδευτικοί αυτό το βιβλίο θα πρέπει απαραίτητα να αποκτήσετε, μιας και αποτελεί ένα πολύτιμο βοήθημα για όλους εσάς που θέλετε να στηρίξετε ουσιαστικά τη μάθηση των παιδιών και να ενισχύσετε την πρόοδο και την επιτυχία τους στο σχολείο.
Αν θέλετε να προμηθευτείτε και εσείς το βιβλίο Μαθησιακές Ευκολίες του Φώτη Παπαναστασίου, πατήστε εδώ.
Ευχαριστώ ιδιαίτερα τις Εκδόσεις Πεδίο.